Monday, November 21, 2011

IMEJ KECINAAN DAP DISEBABKAN UMNO?

TUNKU AZIZ IBRAHIM

Beliau masuk DAP pada 2008. Kedahan. Muka Melayu terunggul dalam era politik baru DAP selepas 2008. Kini jadi Senator. Di mana dan dalam keadaan bagaimana Tunku di lihat punya peranan kemelayuan dalam DAP? Apakah dengan mahir berbahasa Inggeris,ada gaya yang feudal, makanya sudah cukup kemelayuan dalam DAP. Atur saja peristiwa yang menghiris hati melayu Penang,yang jadi kuda belang ialah PKR. Yang menjawab ialah Melayu PKR.
KAJIAN ILHAM

Kajian ini menandakan bahawa Melayu Penang jelas mengatakan negeri ini di perintah oleh DAP. Diperintah oleh orang Cina. Soalnya kenapa tidak di rasai ianya di perintah PAKATAN. Dulu pun diketuai oleh Cina tapi masih ada elemen UMNO.

Penduduk tahu PKR atau PAS hanya di minta untuk lakukan sesuatu yang tidak penting seperti menjawab isu-isu yang membuatkan Guan Eng tergugat. Dalam mententeramkan imej Guan Eng maka Melayu Mansor akan di ketengahkan. Contohnya bila Guan Eng minta maaf pada Sultan Johor atas kata-kata yang menghiris hati orang Johor, orang Cina mengatakan Guan Eng adalah HARIMAU BACUL. Cepat-cepat mereka alihkan isu dengan membawa cerita mengatakan skandal mencabul oleh anak Guan Eng. Bila bloggers pro kerajaan menghebohkan hal ini, maka dikatakan ini semua perbuatan UMNO. Kenapa tidak difikirkan ini juga strategi direka oleh DAP untuk cover imej tercelar Guan Eng tentang hal minta maaf.

80% rakyat Penang dari 3 kawasan Melayu mengatakan kepentingan Melayu sudah dipinggirkan. Sana sini Melayu Penang kata bahawa menjadi JUARA bagi satu kaum berbeza dengan memiliki kuasa yang diterima oleh semua bangsa.

HAK PELAJARAN CINA, KEPINCANGAN DEB DAN KAKITANGAN AWAM

Setiap kali pilihanraya DAP akan hentam habis habisan tentang hal korupsi dan lain lain skandal termasuk menghentam UTUSAN. Tapi bila datang tentang hal pelajaran mereka adalah parti yang tidak akan bertolak ansur. Mereka masih mahu bahasa Cina dikekalkan, mungkin sampai akhirat. Mereka juga akan mengatakan bahawa DEB tidak adil dan mahu hak samarata. Bukankah bahasa Cina dan mengutuk DEB sebenarnya menghentam orang Melayu? Ini yang membangkitkan nasionalis Melayu. Apakah latarbelakang ini juga di katakan konspirasi UMNO?

Dalam DEB kita lihat wujud kuota pengambilan kakitangan awam. Dalam tahun 1980 ramai sekali orang Melayu dilantik di peringkat perkeranian di bawah pengisian OPERASI ISI PENUH. Ketika ini orang Cina hanya mahu jawatan tertinggi saja tapi jawatan perkeranaian tidak di anggap memberi manfaat. Kini jumlah kakitangan awam sudah sampai angka 1.3juta satu jumlah yg besar dan sejumlah besarnya adalah melayu.

Bila hal rasuah di sebut sebut dia menjurus kepada penguatkuasaan dan lazimnya polis dan penguatkuasa. Jika ada yang salah, DAP akan tuding jari kata ini perbuatan UMNO. Dalam keghairahan ini DAP sampai ke tahap menentang Melayu. Bila Tony Phua kata nak kurangkan Perkhidmatan Awam, dia mendakwa dia sekadar membuat saranan. Ada dua perkara patut rakyat tahu. Pertama,ini bukan saranan,ini ada dalam buku keluaran DAP pd Nov 2010 dengan tajuk BAJET: Ke mana wang KITA.buku ini di tulis oleh TEH CHI - CHANG, SEORANG ANAK BUAH TONY PUA. Kandungannya tidak lain dari mengatakan borosnya negara dlm memelihara penjawat awam.

Ini menunjukkan bahawa sudah pun ada dalam perancangan DAP. Tapi konco konco lain sementara terkejut dengan pendirian DAP terpinga-pinga mengatakan ianya pendapat peribadi TONY dan UMNO lah yg sensasikan nya.UTUSAN yg sensasikannya.BN yg cuba kelirukan.Inilah bahan yang sentiasa dinyanyikan Kedua, bukankah polis dan penjawat awam itu Melayu. Kenapa mereka sentiasa dijadikan sasaran seolah-olah mereka adalah sampah yang tidak ada nilainya. Kenapa hal ini hanya ditimbulkan dalam akhbar Cina dan tidak kepada CEUPAC? Apakah UMNO harus diminta mendiamkan diri bila PAS dan PKR di lihat kaku? Tidak kah kita sedar bahawa setiap kali ada saja perkara pelik yang tidak di sokong oleh juak juak pakatan, mereka cepat sekali mengatakan ini pendapat peribadi, ini pendapat parti dan bukan pendirian PAKATAN. Apakah hal seumpama ini juga di sebut sebagai petua dari UMNO?

MACC DAN TBH

Sementara diakui bahawa anggota MACC ramainya mereka adalah dari golongan Melayu, maka kejadian matinya Teo Beng Hock satu peluang untuk membaham pegawai melayu dengan cara menuntut keadilan.Rakyat negara ini termasuk kerajaan setuju keadilan di cari untuk lihat sejauh mana TBH di bunuh oleh MACC yang ramainya adalah Melayu. Tapi bila penemuan sudah dimuktamadkan maka DAP membantah. Ini yang buat Melayu tanya "apa lagi u mau" Ini petanda bahawa Melayu sudah bagi isyarat bahawa ada had dalam menuntut sesuatu.Justeru, rakyat sudah sedar perjuangan DAP bukan sangat untuk TBH tapi untuk SCORING POLITICAL POINTS.

SEGALANYA UMNO

Keterlaluan dalam menyebut keburukan UMNO dan BN adalah satu isyarat bahawa DAP bakal akan menempah kepayahan untuk dapat sokongan yang mereka mahu. DAP dan PAS juga semakin mengiyakan dan menidakkan sesuatu isu yang fundemental. Hal HUDUD dan hal kebajikan, membuatkan rakyat Melayu semakin muak dengan gelagat PAS yang mula lentur hari demi hari akhibat rakusnya DAP dalam meneruskan perjuangan kecinaannya. Yang punah populariti ialah PAS. Kini hal keagamaaan menjadi isu yang paling getir, keupayaan mengurus isu ini oleh PAKATAN amat lemah sehingga mereka lupa rakyat tahu 2+2 itu 4.

UMNO walau pun dilihat ada celanya namun DAP dengan sentimen yang tidak menentu membuatkan UBAH tidak menyengat khusus sewaktu pilihanraya negeri di Sarawak. Ada yang berkata bila PAKATAN mengambil alih kerajaan di negeri mereka sepatutnya menjadikan lebih hebat dari BN. Alasan bahawa mereka ini baru, perlu bertatih, sanggup di bimbing, kesalahan memang ada di mana mana adalah alasan alasan yg membuatkan rakyat BOSAN.

1 comment: