Sunday, November 21, 2010

HABUAN UBAH!!!

DHAJAL yang sentiasa pastikan keharmonian negara terancam.... Laknatullah DAP!!!!

Menghampiri 2008 begitu lantang kita dengar laungan BERUBAH dan tidak kurang juga kita didatangkan dengan risalah dan kain rentang yang terang terangan mencetak TOLAK atau BERUBAH: Ini semua adalah falsafah yang dipelopori oleh kumpulan reformis yang merasakan ada kegagahan dalam merubah struktur keUMNOan  dan melihat bahawa BN sudah hampir ke liang lahatnya.

UMNO dan PAS sering dijadikan buah catur mana pula PKR dan DAP???
Mereka lihat munculnya DSAI yang dianggap pahlawan mereka sebagai pemimpin abad akan datang. Mereka tikda kisah langsung hal penyakit belakang DSAI yang tidaj tahu bila akan pulih. Geram dan marah makanya demontrasi jalanan diadakan bagi mempamerkan pada kerajaan bahawa sudah sampai waktu kerajaan lain ambil alih.

Ketika itulah parti lainnya yang semakin melihat ini satu peluang hampir melupakan prinsip perjuangan dan terus dengan pantas buat satu pakatan mahu tumbangkan BN. Di tokok dengan kelemahan BN ketika itu BN tidak lagi mampu kekalkan popularitinya.

Rakyat juga bukannya semua yang terpengaruh dengan dakyah parti yang mengaku mahu membawa perubahan. Namun mereka sekadar mengizinkan showcase dengan memberi peluang DAP, PKR dan PAS memerintah 3 negeri yakni Kedah, Penang dan Selangor. Rakyat mahu tahu apakah alternatif ini dapat membaiki kehidupan.

Rakyat sekadar mahu bagi peluang. Tapi apabila puak-puak ini sudah dapat apa yang dihajati maka prinsip berubah dan reformasi menjadi suatu bahan ketawa rakyat. Kita lihat saja sifat gengterism politik telah menular di kalangan rakyat kita. Kita saksi bagaimana politik family mula dilaksanakan seolah-olah politik kita boleh sdn bhd.

Kita juga lihat bagaimana PAS goyah di antara perjuangan dan strategi yang mendapat bantahan pengikutnya. Apa tidaknya, golongan muda PAS dalam satu kajian pada 2009 menunjukkan reaksi negatif kepada strategi PAS. Tambahan di kalangan PAS hanya beberapa muka saja yang dikenali oleh pengikut. Begitu juga dalam DAP.

Bagi PKR tak perlulah disebut sebab muka-muka hebatnya sudah ramai keluar parti. Pakatan Rakyat sudah mula jadi Pakatan Rosak. Rakyat yang dulunya setuju dengan ubah dan setuju dengan tolaj mula gusar dan mula meluat dengan gelagat beberapa pemimpin yang semakin keletihan dan semakin menjadi bahan ketawa dan kutukan khasnya DSAI.

Mereka underestimate BN yang punya kebijaksanaannya. BN guna pendekatan transformasi. Mereka membuat pusingan dan membantu mencerminkan BN sebagai parti yang semakin releven dengan dasar yang mencabar dan mengajak rakyat untuk turut serta. Kepimpinan BN langusng tidak sangsi. Ini beza macam langit dengan bumi dengan kepimpinan Pakatan Rakyat.

Semua perti mula bicara hal PRU 13. BN mendekati strategi PRU ini dengan lebih tersusun sehingga ada yang kata Pakatan sekarang sudah menampakkan keletihan. Konflik dalaman PKR adalah malapetaka besar. Keretakan dalaman bukan lagi unsur baik untuk berpakat. makanya kita tahu bahawa BN sajalah yang boleh bertahan dalam tsunami politik manakala Pakatan Robek ini disebut menuju ke laluan pusaranya.

Persoalannya bilakah waktu yang Pakatan ini boleh kita talqinkan. Ada yang kata masanya terasa cukup. Kita tunggu...... Tidak kurang juga ramai yang mula buat ramalan. Ada yang kata DSAI akan lari dan berada di satu negara pilihannya, ada yang kata bijak pandai AP akan mengkaji semula faedah dormula pakatan ini kerana mood rakyat semakin hari semakin menumpu pada wawasan.

Walau apa pun semua pihak memang menantikan waktunya. tentunya PRU 13 hebat dan akan menjadi sejarah unggul dalam politik Malaysia moden.

No comments:

Post a Comment