Thursday, December 30, 2010

KECOH LAGI


Tentu sekali di Selangor. Kali ini serangan adalah kepada kedudukan jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri. Minggu lepas kedudukan 1 Malaysia. Memang hebat pentadbiran PR. Ketua perkhidmatan dan Ketua Setiausaha Negara telah buat keputusan siapa yang layak jadi Setiausaha Kerajaan Negeri.

Ini bukan kali pertama Setiausaha sebegini dilantik. Sistemnya terpelihara, cara dan tertib juga telah diperhalusi sejak 6 bulan yang lepas. KSN pun bukannya lali dan suka cari pasal sebab beliau tahu apa yang sepatutnya dilakukan. Untuk jawatan khas Ketua Negeri meti dimaklumkan akan kekosongan yang dijangka dan sebagai suatu tradisi dan amalan baik dengan Ketua Negeri atas semangat menjaga adat istiadat maka cadangan beberapa nama dimaklumkan pada Baginda Sultan. Ini disebut dalam bahasa perkhidmatan awam "acceptibility and suitability".

Kalau Sultan perkenan dan pegawai berkenaan tidak ada rekod yang buruk maka keputusan membuat penempatan Setiausaha Kerajaan Negeri menjadi satu yang sempurna. Ini hairan. Ada pula yang terkejut dan ada yang kata KSN sabotaj perihal perlantikan Dato' Khusrin sebagai SUK. Ini rezeki dan maruah pegawai tinggi. Bukannya Dato' Khusrin terhegeh-hegeh minta jawatan itu. Dia pun ikut perintah. Dia pegawai awam yang ada etika.

Kalau di kecoh-kecoh dengan lembaran yang tidak profesional maka pentadbiran awam negara ini akan kucar kacir cukuplah Selangor. Sejak PR perintah bukan saja kenegaraan dicemari tapi juga pentadbiran awam. MB nampak kelam kabut. Kenapa? Mungkin dia mahukan kroni dia pegang jawatan itu? Tak cukupkah dengan beberapa jawatan istimewa diberi kepada kroni-kroni? Sehingga jawatan protokol ini pun dia kemaruk tak kawal.

MB Selanhor ini mesti kepala batu. Bukannya dia tak diberi maklum oleh Bahaguan Sumber Manusia tentang kuasa mutlak dan konsep neutrality of the civil service. Apa hal yang keoh sehingga mahu menghadap Sultan dan minta Sultan pilih blue eye boy dia!!!! Inilah masalah kalau MB degil dan buta tuli dalam tindakan. Yang syoknya DAP pun tumpang semangkok. Dia dah lamageram kat KSN. Dia nak bela LGE. Maka bila kes ini meletup puak roket inipun kelam kabut bagi reaksi.

Barang diketahui bahawa politik boleh buat cara politik tapi jangan sampai nak campur aduk dengan perkhidmatan awam yang dah lama di negara ini. Kalau tanpa mereka poltik juga namak tergantung. MB Selangor di saran akur saja dengan keputusan menerima Dato' Khusrin. Tunjuklah sikit Impartial. Jangan berat sebelah, jangan kata orang Selangor ini selalu sangat flip flop. Macam mana nak majukan Selangor?

No comments:

Post a Comment