Tuesday, January 4, 2011

KERAJAAN SELANGOR vs Pegawai Tinggi Kerajaan



Zalim.Itu yang dapat digambarkan apabila Kerajaan Negeri Selangor menghukum seorang pegawai tinggi kerajaan. Jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri adalah Ketua kepada kakitangan kerajaan yang bertugas di Negeri Selangor. Dari peringkat ibu pejabat di Shah Alam hingga ke 9 daerah dan ke peringkat penghulu dan termasuk JKKK. Bagitu latarbelakang dan tanggung jawab jawatan.

Dato Khusri seorang yang tidak ada kontroversi sepanjang beliau berkhidmat di Selangor. Dia yang paling lama berkhidmat di Selangor. Orangnya peramah,baik budi dan tahu membawa diri sebagai kakitangan awam. Menjadi Setiausaha Kerajaan bagi beliau adalah jawatan kenaikan pangkat. Ia adalah rezeki.

Nah apa jadi?dia disebat dengan kata-kata yang demoralising. Dikatanya dia agen BN, dia nak sabotaj PR, dia bahaya orangnya dan segala macam kata kata negatif. Belum lagi dia bertugas sudah dilemparkan dengan kata-kata yang tidak beretika. MB pula kata Selangor boleh ditadbir tanpa Setiausaha Kerajaan. Nah ini satu lagi pendekatan yang jelek. Bayangkan Kerajaan Negeri diperintah tanpa adanya Pegawai Awam untuk melaksanakan tugas. Mana dia prinsip amalan demokrasi dan di mana dia pembahagiaan kuasa.

Dengan sebab tidak suka Khusrin sistem pun mahu di tukar. Bayangkan bagaimana 'delivery system' akan di buat jika kekecohan sebegini mengambil tempat di Selangor. Bukan itu saja.MB buat keputusan yang dia tidak benarkan Dato Khusrin hazir mesyuarat EXCO dan mesyuarat yang sulit. Bagaimana kita mahu lihat Dato Khusrin bawa administrative input dalam sistem yang kita telah lama warisi.Jika tidak ada input ini di mana kah administrative accountability? Political control yang keterlaluan akan melumpuhkan sistem. Ini telah terbukti di berbagai negara dan yang akan menjadi mangsa ialah rakyat atau pelabur. Kuasa-kuasa yang termaktub mahu di ubah jika Khusrin masih di Shah Alam.

Kerajaan Selangor mahu beliau ditukar terus keluar dari Selangor. Bukankah ini kekejaman nama nya. Pegawai awam selama ini memang taat dan tidak derhaka. Hari ini jelas bahawa mereka sudah di cap sebagai agen dan di katakan perosak negeri Selangor. Makanya perlu buat perubahan untuk puaskan nafsu golongan yang kecewa kerana kroni mereka yang boleh dicucuk hidung tidak di terima oleh sultan. Kasihan kepada Dato' Khusrin yang di hukum sebelum membuktikan perkhidmatannya. Jika begini ditafsir sebagai keadilan makanya kita bukan maju ke hadapan tapi semakin mundur. Mengancam penjawat awam bukan kerja yang wajar.

No comments:

Post a Comment