Monday, August 16, 2010

SIRI 1 : APA ERTI UNTUNG DALAM FIKIRAN ANDA?

UNTUNG? Perkataan ini mengalir dalam darah bukan Melayu khususnya CINA. Mereka mengenal untung lebih pantas dari bangsa lain. KENAPA? Adakah mereka bijak? atau mereka ini mempunyai perkiraan yang rapi? Jika Cina mengira untung, bangsa lain mengira apa? bangsa lain khusus pribumi, dalam hal ini Melayu lebih minat pada kepuasan yang berasas pada suatu perasaan geram yang berlarutan.

Jika untung dan kepuasan diletakkan sebelah menyebelah maka yang rugi ialah kepuasan. Bangsa Melayu dari aspek sejarahnya pun banyak rugi, apa tidaknya, penjajah demi penjajah mengaut untung hasil dari suapan kepuasan. "Giving" ini adalah sifat yang selalu ditunjukkan oleh Melayu dengan bangganya, itu sejarah dan fakta. Sekarang bagaimana? Tentu Melayu dah bijak sekarang kerana dulu mereka tidak pandai sampai penjajah pun anggap 'stupid malay'.

Memang benar Melayu sekarang pandai, mereka bijak... sudah ada ramai jadi professor, anak-anak Melayu pandai guna komputer. Malangnya Melayu masih tidak setuju bahawa pada hakikatnya mereka rugi dalam memperkasa hak yang ada dan rabun apabila hakisan keistimewaan mereka semakin menjadi-jadi, siapa angkara?

Tentunya bukan anasir luar punya angkara dan bukan Cina punya angkara. Cina dari awal bangsa yang tidak mengenal erti 'PENAT' untuk terus mengaut keuntungan. Selagi ada ruang selagi itulah mereka akan mengaut 'UNTUNG'. Kalaukah seluar dalam kita ada bawa keuntungan pasti mereka akan BERUSAHA untuk mendapatkannya. Jangan amarah pada bangsa ini, mereka dan sikap mereka telah dizahirkan sebegitu rupa sehingga ke akhir zaman.

Balik semula kepada orang Melayu, mereka berjuang untuk mendapatkan kebebasan, mereka yang terkorban dalam menentang komunis, mereka yang mengurus negara, kini mereka di ambang kerugian kerana jelas yang untung sedikit demi sedikit dari ekonomi kepada pemilikan kuasa ialah Cina.NAH! masihkah ANDA tidak setuju?

Kalau ya itu sudah dapat diduga kerana kerugian Melayu dan keuntungan Cina ada dalam istilah dan tafsiran politik masa kini.

No comments:

Post a Comment