Thursday, August 26, 2010

SIRI 12: APA ERTI UNTUNG DALAM FIKIRAN ANDA?

Nasib Melayu Pulau Pinang akan ditentukan oleh DAP. Jangan lagi orang Melayu Penang mengharapkan keistimewaan dari DAP. Jangan-jangan ramai orang Melayu dah lari dari negeri ini dan menumpang tuah di negeri lain.

Harap janganlah sampai jadi pelarian ke Hadyai atau Golok. Percayalah bahawa DAP telah pegang tampok kuasa. Masa Cina pegang tampok ekonomi ada dia bagi syer pada Melayu? Orang Cina puji Melayu kerana sopan tapi mereka percaya Melayu jenis pemalas dan bangsa mahu cepat kaya dan lepas tu tunjuk menunjuk.

Mana ada Cina bagi peluang untuk berniaga bersama. Yang jadi Pengarah-Pengarah Syarikat dari orang Melayu dalam Syarikat depa pun bukan didedahkan dengan ilmu berniaga. Mereka hanya disitu untuk lobi projek. Cina pantang melutut seolah-olah macam minta sedekah sebab tu dia pilih Melayu untuk buat kerja ini.

Bila dapat projek depa yang kaut besar dan sikit komisyen diberi untuk anakbini pi holiday, dapatlah kereta BMW, kad kredit sikit. Lepas setahun tengok si Melayu ni relax dia ganti dengan Melayu lain. Apa jadi dengan BMW, selalunya Melayu ini serah balik jadi compony pool car.

La ni DAP da di mercu kuasa. Penyokong dia pun nak ia hidup hebat macam Melayu dulu. HAH! Apa nak jadi dengan Melayu yang buang masa dekat coffee house?

Jangan mimpi orang besar KL ka Putrajaya ka akan tolong sebab mereka pun nak tengok nasib Melayu di negeri lain jugak. Padan muka orang Melayu Penang. Pi la minta dekat LGE, manalah tahu kot kot si Omar Abd Aziz ini boleh bagi tapak kilangan buat kicap ka buat penyapu ka atau buat cendol ka. Itulah LGE fikir Melayu layak.

Apa sangat yang jabatan Persekutuan di Penang boleh buat? Setakat bagi laporan sajalah. Nah! Untungkah Melayu? Kamu Melayu sudah di ambang tersungkur. Bertaubat cepat untuk tidak sokong DAP. Selepas itu gabung balik dan bersatu. Kalau ada pemimpin UMNO yang pembelot hukum dia cara yang sepatutnya di hukum.

Kembalikan semangat dan roh perjuangan. DAP ini hanya pandai setakat menyalak tapi mengurus dia hanya tahu kumpul harta dan simpan tempat lain. Bila huru hara depa yang lari ke tempat lain. Mungkin Australia atau Singapura. Yang si Melayu setakat larilah ke Sungai petani itu pun kalau di situ ada rezeki berniaga.

Kenapa kita cakap hal lari lari? Pernahkah kita terfikir yang Penang akan buat kerja gila untuk keluar dari Malaysia dan gabung dengan Singapura? Jawapannya belum ada tapi fikirlah...

No comments:

Post a Comment