Monday, August 16, 2010

SIRI 2: APA ERTI UNTUNG DALAM FIKIRAN ANDA?

Apa untung jika perlembagaan ditukar? Bagi yang kurang peduli akan kandungan perlembagaan mereka mungkin tidak kisah tapi bagi yang tahu bahawa undang-undang tertinggi negara itu adalah Perlembagaan maka tentu sekali mereka bertubi-tubi menyoal kenapa perlu tukar?

NAH! Kita selalu dengar nyanyian "change" atau "berubah" yang didendangkan oleh DAP dalam kempen pilihan raya. Mereka mahu supaya rakyat yang majoritinya Melayu bersetuju untuk mengubah perlembagaan. TAK PERCAYA? Ini JAWAPANNYA.

Dalam perlembagaan itu telah termaktub HAL-HAL seperti AGAMA ISLAM,  RAJA, KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU, TAMAH, AIR dan HAK ASASI. Kalau nenek moyang kita dah pesan DAP itu anti Melayu maka takkanlah DAP sekarang pro Melayu? DAP tak hilang dek zaman, zaman mereka dan perjuangan mereka memang untuk menguntungkan bangsa dan budaya Cina.

Bangsa ini memang manis di bibir tapi yang tersirat mereka bangsa yang mahu dominasi yang lemah. Jika mereka nampak ada ruang maka mereka kata itu adalah peluang. HARI INI, DAP dapat tampuk kuasa. Tapi itu baru di negeri, mereka mahukan PARLIMEN. Bukan untuk mengaut keuntungan tapi kuasa di parlimen kerana berupaya mengubah dan Melayu yang taat pada undang-undang tentu sekali akan patuh wal hal ia memakan diri bangsa Melayu itu sendiri.

Malangnya jika ditakdirkan ianya benar berlaku maka kita sekadar boleh mengaku kita anak Melayu tapi diperintah oleh perlembagaan ala Cina. Siapa yang harus dipersalahkan jika ketika itu Melayu rugi dan hilang haknya? Pemimpinnya atau bangsa Melayu itu sendiri? Ada yang kata Melayu tak akan hilang di dunia. Ya itu ada kebenarannya tetapi kuasa bagaiamana pula? Mampukah ia pertahankan haknya?

Ingat tak bagaimana kecenderungan kepuasan ketika menganjur majlis kahwin ada yang menggadaikan tanah untuk bermegah. Tapi mujur ada kesedaran maka Melayu mula berhemah. Kalau tidak entah berapa banyak tanah nak digadaikan kerana mahu belanja untuk pesta kepuasan. Bagi Cina mereka memang bangsa kedekut.

Hidup mereka kalau boleh hanya memikirkan bagaimana hendak mendapat keuntungan. Sekarang mereka mahu kaut KUASA kerana mereka dapati elemen ini memberi satu KEUNTUNGAN yang lebih HEBAT untuk jadi KAPITAN ZAMAN MODEN di TANAH MILIK MELAYU. Ada yang sebut "nothing straight about the Chinese except their hair"..

No comments:

Post a Comment