Friday, September 10, 2010

SIRI 30: APA ERTI UNTUNG DALAM FIKIRAN ANDA?

Terkejut lagi saya bila berbincang dengan beberapa anak muda di Penang. Mereka beritahu di kawasan majoriti Melayu di Pualu Pinang ramai orang jadi broker nak jual tanah pada orang Singapura. Tumpuan sekarang di Telok bahang dan Balik Pulau. Habih la Melayu dari pulau ini dalam masa yang tidak lama lagi.

Orang Singapura ini memang dah lama tunggu peluang ini. Bila LGE bagi ruang depa akan sapu abih. Mereka akan lakukan apa saja untuk Melayu sudah hilang tempat berkumpul di mana jua kita pergi tanah di jual pada Cina. Mereka akan cari jalan untuk tanah ini berterusan di tangan mereka walaupun BN ambik alih selepas ini.

Anak muda ini kasitau yang mereka kesal dengan sikap orang Cina yang baik kepala, gerai Melayu di roboh tapi stail jual babi di merata jalan sehingga orang Melayu sukar untuk pergi jalan-jalan di kawasan Gorgetown. Anak muda ini bukan ahli UMNO atau menyokong BN. Cuma kata mereka BN memang patut diberi peluang kerana mereka sudah insaf.

Lepas ini mereka akan lebih baik jika calon-calonnya bukan dari golongan kemaruk dan makyei. Mereka tanya adakah BN ada peluang? Sebenarnya mereka dah meluat dengan LGE yang tak tunjuk sesuatu yang hebat. Dia asyik dengan sembang kosong. Kalau pun ada perancangan ianya bukan untuk orang Melayu tapi faham-faham sajalah siapa yang akan dapat untung?

Mesti sedara mara mereka dari spore..... anak-anak muda ini setuju bahawa mereka menyaksikan kebodohan Melayu Penang kerana di sogok seringgit dua untuk puji puja. Orang Melayu pin la ni tak malu pergi rumah ke rumah minta duit raya. Kalau tak di rumah minta duit raya. Kalau tak diberi depa marah-marah. Kalau budak-budak tak pe jugak.

Ni dah dewasa dan mereka kerja angkut sampah. Inilah wira yang dicanang oleh LGE. Anak muda ini bersedia untuk berdepan dengan Melayu yang disongsangkan kerana mereka tahu dengan sikap Melayu di Penang yang tidak ada prinsip. Anak muda ini sedar Melayu sudah di beli dan Melayu Penang sudah merosot semangat juang.

No comments:

Post a Comment