Friday, September 17, 2010

SIRI 34: APA ERTI UNTUNG DALAM FIKIRAN ANDA?

Baca surat khabar sehari dua ini semua tertumpu pada TOLERANSI KAUM. Semua cakap hal perpaduan. Pihak berkuasa bagi amaran tindakan tegas pada yang ekstrimis. Baguslah kalau kita bagi amaran sebegini. Tapi di negara ini amaran selalu tinggal amaran. Selepas beberapa minggu dia mula balik perangai lama.

Tapi sebelum itu kita berhak tahu siapa yang benar-benar mahukan isu perkauman ini. Cina? India? Melayu? Setahu kita Melayu ni bangsa yang AKOMODATIF. Datang bangsa Arab dia lebih Arab dari Arab, datang bangsa Jepun dia lebih dari Jepun, darang dari India dia ebih BOLLIWOOK, datang dari Cina dia melayan lebih dari itu, datang dari Britain dia lak yang lebih British. Apa yang Melayu tak bagi? WARGANEGARA? HAK TANAH? HAK PENDIDIKAN? semua dia bagi dan diam kemudian hepi? 

Tapi bila dia bersuara maka Melayu ini dikatakan rasis. Patut ka? Bila Sosilawati dan rakan mati kenapa Cina tak sensasikan hal ini. Bila Kugan mati kenapa diam saja? Tapi seorang mati tanpa tahu sebab musabab di semua tempat dan di semua keadaan DAP menyemarakkan kes ini. NAH!!! Anak Cina NAMAWEE yang maki hamun pekerja Melayu TNB kelihatan DAP turut hepi. Bila guru Melayu mahu disiplinkan pelajar hal itu dibesarkkan dibulikan guru ini seolah-olah dosanya cukup hebat pada Cina.
Dia mahu semua hal termasuk biasiswa, kerja, permit tapi bila minta daftar sekolah jenis kebangsaan dia enggan! Siapa Rasis? Sehingga guru ajar bahas Melayu pun dia mahu dari bangsa Cina jua. Siapa Rasis? Apakah keadilan ini hanya untuk Cina semata-mata kerana merrka berada di sini dengan aman tanpa diganggu oleh Melayu? DAP adalah punca yang menggengterismkan pemikiran bangsanya sehingga keharmonian bangsa kini mula meluap-luap.

NAH!!! sekarang parti ini mahu jadi jaguh Melayu pulak!!! Cukuplah DAP oi!!! Jangan lagi memperbodohkan Melayu dengan meniup hal perkauman sebagai mahukan undi Cina kekal dan jangan cuba kaburkan minda Melayu dengan janji manis. Yang untung kita tahu akhirnya Cina juga. Melayu nak ke mana??? Belum tentu Indonesia terima, belum tentu Filipina terima, belum tentu Siam terima. Mesti ingat ini tempat sudah sah yang Melayu terima semua orang dari Thailand, Filipina, India, Cina.

Sekarang adakah tuan rumah nak di halau???? Ibarat kata Belanda minta tanah atau bagi betis nak paha. Siapa RASIS???

No comments:

Post a Comment